Forbesøg på Fjordskolen


I dag har vi været til forbesøg på Fjordskolen, for at se området og høre et oplæg om skolen og deres elever, så vi får et indblik i fremgangsmåden til udefestivalet.


Da vi ankom til Fjordskolen mødte vi på to af Fjordskolens lærer. Vi fik en rundvisning på Fjordskolens område, som har seks hektar land/skov til brug for at arbejde med naturen. Fjordskolen har på deres område en masse muligheder for ny læring i henblik med natur, udeliv, grøn sløjd osv. Børnene har plads til at nyde naturen og aktiviteterne lærerne tilbyder. Fjordskolen har bland andet bålsteder, et eget smedsted, plads til eget plantehold såsom plantekasser, en bæk og ligger lige til Kruså åen.




Fjordskolen er en specialskole og er opdelt i fire forskellige afdelinger:

Afdeling A

På afdeling A undervises elever med diagnoser indenfor autisme-spektrum forstyrrelser (ASF) og elever, som har behov for den forudsigelige og visuelle pædagogik. 

Afdeling B

Fjordskolens afdeling B er en afdelingen for elever i alderen 6 til 17 år med vidtgående udfordringer i forhold til kognition, sprog og samspil. Flere af eleverne har også store motoriske og sensoriske udfordringer samt funktionsnedsættelser. Eleverne har en eller flere diagnoser såsom psykomotorisk retardering/mental retardering, autisme, multiple funktionsnedsættelser, synshandicap, epilepsi samt syndromer.

Afdeling D

På afdeling D undervises elever med fysiske funktionsnedsættelser og syndromer. 

Afdeling E

På afdeling E undervises elever med opmærksomhedsforstyrrelser og socioemotionelle vanskeligheder. Elevgruppen er, målt på funktionsniveau, fra svagt fungerende til velfungerende.

Skolen har delt børnene op, for at de ud fra deres udfordringer får den bedst mulige støtte og læring.

Her lægger man meget vægt på, at børnene kommer i kontakt med naturen, for at understøtte de faglige, personlige og sociale kompetencer.

På Fjordskolen arbejder de med forskellige fremgangsmåder for at understøtte målet. Børnene får rum og plads til at slappe af, lære at blive ansvarsbevidst og får især i timerne i naturen en del selv og medbestemmelse.

Børnene er med til at plante grøntsager, blomster m.m. De er med til at hakke brænde til bålet, være kropslig aktiv i fx klatretræ eller løb. Børnene bliver inddraget i alt der bliver bygget i 'haven' som fx plantekasser, drivhus og bænke til at kunne sidde ved bålet, desuden kan de selv smede gafler, skeer osv, snitte i træ og være kreativ.

En gang om ugen laver lærerne sammen med børnene bålmad, med mindst en ingrediens fra egen have, hvor alle er med til at tilberede og være i fællesskab til middagsmad.

Vi fik at vide, at der til udefestival hele tiden vil være lærer/pædagoger fra Fjordskolen tilstede, så de er der når børnene vil ændre adfærd, fx hvis de ikke kan overskue aktiviteten osv.

Vi glæder os meget til at afprøve vores aktiviteter med børnene.








Kommentarer