Biotop - Bækvandring

 På vores første gåtur i nærområdet af biotopen fandt vi en bæk. Vi undrede os over, hvorfor vandet var så rødt. På nettet fandt vi ud af, at bækken er forurenet med okker. Okker er iltet jern, som lægger sig på bunden af vandløbet. Okker er tegn på en forurening af vandet. Vi besluttede, at vi ville vandre op langs bækken, for at finde ud af, om okkeret måske kommer fra et tilløb til bækken. Derudover ville vi undersøge dyrelivet i bækken. 



Materialer til turen:

Ketcher

Forstørrelsesglas

Bestemmelsesdug

Bakker til opbevaring


Vi laver en SMTTE model, med en 4-6 årig målgruppe for øje:

S: Mange børn har kun et begrænset naturfagligt ordforråd. Derudover er det i denne målgruppe vigtigt, at udvikle den matematiske opmærksomhed, med henblik på skoleparatheden

M: Målet med aktiviteten er at udbygge børnenes ordforråd og at udvikle deres matematiske opmærksomhed

T: Vi vil tage på en udflugt, hvor bækken udforskes. Der skal indsamles insekter fra bækken, som senere skal kategoriseres ved hjælp af et bestemmelsesdug

T: Tegn på indlæring er, at børnene i dagligdagen bruger de indlærte ord, som f.eks. “insekt”. Derudover undersøger børnene insekter på en mere systematisk måde, ved bl.a. at tælle insekternes ben

E: Evalueringsspørgsmål kunne være: Fanger vi børnenes interesse, er de engagerede og motiverede? Er de valgte mål og tegn realistiske eller skal de justeres undervejs? 


Vi starter vores tur og går op langs bækken, mod strømmen. Vi går gennem forskellig vegetation: granskov, sump og løvskov. Vi tager prøver af bækken undervejs. Pludselig støder vi på et område, hvor det er tydeligt, at der har ligget dyr i græsset. Vi spørger os selv, hvilke dyr det mon har været og opdager fodspor, der tyder på at det har været rådyr. Vi undersøger området yderligere og kan se, at rådyrene har lavet en “vej” langs bækken. Det bliver vi fanget af og følger dyrenes fodspor i nogle minutter og kommer i et flow.


Efter et stykke tid stopper vi op og kommer i tanke om, at det jo egentlig var bækken vi ville undersøge. Vi reflekterer over, at noget lignende også kunne være sket, havde vi været afsted med vores målgruppe. Vi tænker, at det i disse situationer er vigtigt, at følge børnenes interesse og give rum til at gennemgå naturoplevelsens tre faser (opdagelse, undersøgelse og refleksion). Vi fortsætter i dyrenes fodspor langs bækken og taler om, hvordan vi i praksis kunne guide børnenes opmærksomhed tilbage til bækken i deres refleksionsfase. En mulighed kunne være, at spørge: Hvorfor går dyrene langs bækken? Kan vandet drikkes af dyrene eller er det for beskidt/forurenet?


Ved at tage prøver kan vi undersøge, om der er liv i bækken eller om den er for forurenet. Vi finder forskellige slags insekter, som vi tager med tilbage til shelterpladsen. Her bruger vi bestemmelsesdugen til at finde ud af, hvad det er for nogle insekter vi har fundet. Ved at tælle insekternes ben og ved at måle dem, udvikler vi børnenes tal- og mængdeforståelse. Ved at italesætte forskelle og ligheder udvikler vi deres evne til at klassificere og den matematiske opmærksomhed.


Ved hjælp af Knud Illeris model over læringens tre dimensioner vil vi kort beskrive børnenes læringsproces.


På den horisontale akse foregår læringen i individet, denne proces kan beskrives med Piagets adaptionsprocesser. Når børnene lærer om insekter for første gang, danner de gennem akkomodation et nyt skema. Når der “fyldes” forskellige arter i dette skema, er der tale om assimilation.
Den vertikale akse viser, at læring også foregår i samspil med omverdenen. Denne proces kan beskrives ud fra Vygotskys socialkonstruktivistiske teori. Fordi vi som pædagoger har en større viden om de naturfænomener vi undersøger, kan vi stiladsere børnenes læring. Derudover har det sociale sampsil mellem pædagogerne og børnene og børnene imellem en stor betydning for deres motivation. Den måde vi iscensesætter udflugten på, danner grundlag for børnenes læring.


Literatur:
Becket, T. (2018). Matematisk opmærksomhed åbner børns verden I: EVA Tema Matematisk Opmærksomhed, https://www.eva.dk/dagtilbud-boern/eva-tema-matematisk-opmaerksomhed 

Edlev, L.T. (2015). Natur og miljø i pædagogisk praksis, Munksgaard, s. 60-62

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv, systime, s. 38-41, s. 46-47, s. 201

https://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/naturprojekter/tilskudsordninger/ophoerte-tilskudsordninger/okkerbekaempelse/ 

Kommentarer